Szanowni mieszkańcy gminy Jasienica Rosielna
W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa ta ma na celu spełnienie wymogów Unii Europejskiej co do sposobu zagospodarowania odpadów komunalnych.
Dotychczas odpady odbierane od właścicieli nieruchomości w większości zawożone były na składowisko, co było najtańszym sposobem ich utylizacji. Jedynie niewielka ilość odpadów stanowiła tzw. selektywna zbiórka oraz odzysk surowców wtórnych na liniach segregacyjnych. Wymogi unijne (tzw. dyrektywa śmieciowa) zakładają wzmocnienie poprzednio prowadzonych działań dotyczących selektywnej zbiórki odpadów, m.in. kontynuowanie selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych i surowców wtórnych oraz dodatkowo zbieranie odpadów biodegradowalnych (podlegające rozkładowi, np. resztki jedzenia, odpady roslinne). Wszystkie zebrane odpady komunalne będą musiały zostać poddane odzyskowi w odpowiednich instalacjach wskazanych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami, a na składowisko będzie mogła trafić tylko ta pozostałość, której nie da się przerobić. Już w roku 2013 Gmina musi wykazać, iż ogranicza o 50% masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, która przekazywana jest na składowisko. Następnie do końca roku 2020 Gmina zobowiązana jest do wykazania, że zbierane jest selektywnie i przekazywane do recyklingu co najmniej 50% powstających odpadów z papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Nowelizacja zakłada istotne zmiany w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi powstającymi w gospodarstwach domowych. Od dnia 1 lipca 2013 roku Nasza Gmina przejmuje odpowiedzialność za odpady, prawidłowe funkcjonowanie systemu odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i zagospodarowywania ich zgodnie z prawem. Gmina Jasienica Rosielna nie przejmuje obowiązków odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Dlatego też właściciele tych nieruchomości zobowiązani są do podpisania umowy z przedsiębiorcą we własnym zakresie, z zachowaniem wymogów określonych Jakie zmiany czekają mieszkańców ? 1. Mieszkańcy nie będą indywidualnie podpisywać umów z przedsiębiorcami na odbiór odpadów komunalnych. Zadanie to przejmie gmina, która w drodze przetargu wybierze firmę odbierającą i odpowiednio zagospodarowującą odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Jasienica Rosielna. 2. Mieszkańcy będą wnosić na rzecz Gminy Jasienica Rosielna tzw. opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która pokrywać będzie koszty odbioru i zagospodarowania odpadów. Opłata kształtowała się będzie na dwóch poziomach jako opłata podstawowa i opłata obniżona. Opłatą obniżoną objęci będą właściciele nieruchomości, którzy zgodnie z wymogami będą zbierać selektywnie w prawidłowy sposób odpady komunalne i wynosić będzie 5,80zł od osoby na miesiąc. W przypadku nie segregowania odpadów opłata ta będzie wynosić 11,60zł od osoby na miesiąc. Opłatę uiszczać się będzie miesięcznie do 15 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni na rachunek bankowy Urzędu Gminy 67 8642 1067 2009 6700 1704 0002 lub w kasie Urzędu Gminy - bez wezwania. W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie wszczęta zostanie egzekucja administracyjna. Kontrola sposobu zbierania odpadów, odbywać się będzie każdorazowo przy odbiorze odpadów. 3. W celu naliczenia opłaty właściciel nieruchomości zamieszkałej jest zobowiązany złożyć do gminy deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami w ostatecznym terminie do 30 kwietnia 2013r. W przypadku wystąpienia zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. W deklaracji należy podać liczbę osób zamieszkałych w danej nieruchomości. W przypadku czasowej nieobecności wynoszącej ponad 14 dni należy przedłożyć jeden z dokumentów: 1) zaświadczenie o prowadzeniu nauki poza miejscem stałego zameldowania wraz z dokumentem potwierdzającym zamieszkiwanie w miejscu nauki lub oświadczeniem, 2) zaświadczenie o pracy poza miejscem stałego zameldowania wraz z dokumentem potwierdzającym zamieszkanie w miejscu pracy powyżej 14 dni lub oświadczeniem, 3) zaświadczenie o zamieszkiwaniu członka rodziny poza granicami gminy powyżej 14 dni lub oświadczenie.
W przypadku niezłożenia deklaracji albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, wójt określi w drodze decyzji wysokość opłaty jaką powinien ponosić właściciel nieruchomości.Odpady będą zbierane dwa razy w miesiącu według ustalonego harmonogramu. Planowane jest również zorganizowanie stałego punktu selektywnej zbiorki odpadów. W związku z tym, że nowy system zacznie obowiązywać od 1 lipca 2013 r. do tego czasu mieszkańcy mają obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych ze swoich nieruchomości na dotychczasowych zasadach tj. na podstawie umowy z przedsiębiorcą. Dotychczasowe umowy zawarte samodzielnie przez mieszkańców z przedsiębiorcami muszą być rozwiązane do końca czerwca 2013 r. Dlatego też należy dokonać wypowiedzenia tej umowy w odpowiednim terminie wynikającym z treści umowy. UCHWAŁY RADY GMINY:
Wszystkie uchwały dostępne są pod adresem: http://jasienica.bip.krosoft.pl w zakładce „system gospodarowania odpadami komunalnymi”. Wszelkie informacje będą udostępniane na stronie internetowej www.jasienicarosielna.pl oraz na tablicach ogłoszeń. KONTAKT Referat Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Gminy w Jasienicy Rosielnej |
z dnia 1 lipca 2011r. znajdą Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska www.mos.gov.pl/komunalne.